Grønkål

I dag har jeg udplantet 60 grønkål på vores lille mark i Lavringe Jords nyttehaver. Nu skal de vandes indtil de har etableret sig godt. Luges et par gange i løbet af sommeren. De står under bionet beskyttet mod kålsommerfuglelaver, fugle og rådyr. 

Hvis jeg kun måtte dyrke en  grønsag ville jeg vælge grønkål. Den smager godt. Den jeg selv dyrker smager meget bedre end supermarkedets. Den kan spises både rå, stegt og kogt. Den har en lang sæson, den tåler frost og smager derefter endnu bedre. Den er nem at dyrke, den er ikke sart og kan tåle meget; moderat tørke, vind, sommerfuglelaver, moderat ukrudt. Selv uden gødning klare den sig, men bliver meget større hvis den gødes. En god, sund og nem basis grønsag til grøn grød, salater og stuvninger. 

Udplantet grønkål